Спојница (аутомобил)
Спојница или квачило, је елемент за пренос снаге од мотора до мењача. Осим ове основне функције, још има и функцију да ублажава ударе од мотора и да у случају преоптерећења заштити остале елементе за пренос снаге од оштећења. Основни делови су кућиште спојнице (тзв. корпа), затим фрикциони диск и потисна плоча. Кућиште спојнице је чврсто везано за замајац мотора, а фрикциони диск је преко ожљебљене везе спојен са улазним вратилом мењача.
Постоје спојнице са једним или више дискова (обично 2).
Спојнице са једним диском се користе код путничких возила и лаких теретних возила, док се вишедискозне користе код тешких теретних возила, аутобуса и трактора. Такође, у зависности од тога да ли су при дејству педале спојнице укључене или искључене, спојнице се могу поделити на спојнице стално укљученог и стално искљученог типа. Прве се уграђују у путничка и теретна возила, а друге у грађевинске машине.
Спојнице са једним диском се користе код путничких возила и лаких теретних возила, док се вишедискозне користе код тешких теретних возила, аутобуса и трактора. Такође, у зависности од тога да ли су при дејству педале спојнице укључене или искључене, спојнице се могу поделити на спојнице стално укљученог и стално искљученог типа. Прве се уграђују у путничка и теретна возила, а друге у грађевинске машине.
Спојница путничког возила је стално укљученог типа, тако да се она искључује (притиском на педалу) при стартовању мотора и при промени степена преноса. Механизам укључења и искључења спојнице функционише на следећи начин. Притиском на педалу командног механизма спојнице, активира се потисни лежај и он преко система опруга (завојних, једне или више) или једне централно постављене тањитасте опруге (што је најчешћи случај), раздваја потисну плочу и фрикциони диск, који су иначе спојени када преносе обртни момент од мотора до мењача, и даље на цео систем за пренос снаге.